Crisismoe

Het is crisis. Huizencrisis. Bankencrisis. Klimaatcrisis. Schuldencrisis. Crisis in euroland. Schreeuwende koppen: Bloedbad op de beurs. Angst voor nieuwe recessie. Wie de krant openslaat of afstemt op een willekeurig nieuwsprogramma, zou er bijna moedeloos van worden. Staan de financiële markten weer een paar procent in de min? Het achtuurjournaal opent groots met een plaatje van een sterk neerwaartse beursgrafiek, met een grotere hellingsgraad dan de steilste Alpenpiste. Op dagen dat de AEX een beetje opkrabbelt, verdwijnt de financiële berichtgeving even naar de achtergrond. Goed nieuws is geen nieuws, lijkt de heersende gedachte.
Bij Boom Werving & Selectie raken we een beetje crisismoe. De krant heb ik drie jaar geleden al opgezegd. Een aanrader! Hoe kun je de dag positief beginnen als je voornamelijk financiële ellende, geweldsincidenten en natuurrampen op je ontbijtbord krijgt? Natuurlijk wil ik op de hoogte blijven, maar tegenwoordig doe ik dat vooral online.
Wordt de crisis niet alleen maar erger door er continu aandacht aan te besteden? Deze vraag over een self-fulfilling prophecy werpt zich inderdaad op. Negatieve records worden zonder context uitvergroot en de feiten verliezen het soms van de speculatie. In een analyse van Beurs.nl werd het onlangs treffend verwoord: “Hoewel de patiënt op dit moment nog gezond lijkt, kan het natuurlijk zo zijn dat hij zich een ziekte gaat aanpraten, geholpen door allerlei negatieve berichtgeving in de media en analyses van onheilspellers.”
Vertrouwen is de motor van onze economie en vormt het cement van onze samenleving. Als burgers voortdurend in aanraking komen met negatief nieuws, ontstaat het gevaar dat die negativiteit overslaat. In plaats van kansen te creëren, zien we valkuilen. In plaats van te denken in nieuwe mogelijkheden, houden we ons vast aan schijnzekerheden. Het vertrouwen brokkelt af en het cynisme wint terrein. Als we niet uitkijken, praten we elkaar de put in.
Tijd voor een tegengeluid. En daarmee bedoelen we niet dat we voorstander zijn van kritiekloze feelgood-journalistiek. Natuurlijk moeten we onze kop niet in het zand steken: we leven in economisch roerige tijden. Maar met negativisme is nooit iets bereikt. Nieuws dat inspireert? Het kan. Het journalistiek nieuwsjaarscadeau van One11, dat aandacht besteedt aan moderne helden en bruggenbouwers, was in die zin een verademing en verdient navolging. Een ander voorbeeld: het online magazine van de stichting HappyNews, dat een positieve kijk op het dagelijks nieuws en maatschappelijke ontwikkelingen biedt. En niet te vergreten – op grotere schaal – de kracht van sociale media tijdens de Arabische Lente.
Goed nieuws is overal, maar het krijgt niet de plek die het verdient. Een gezond evenwicht ontbreekt. Problemen en incidenten worden breed uitgemeten, terwijl discussies over mogelijke oplossingsrichtingen onderbelicht blijven. Waar zijn de verhalen over pioniers die – tegen de stroom in – blijven innoveren? Waarom horen we zo weinig over de tweedegeneratie allochtonen die dagelijks hun droom waarmaken als zelfstandig ondernemer of chirurg?
Wat valt jou op aan nieuws over de crisis? Welke benadering zou jij kiezen als je de baas zou zijn van het journaal? Vind je ook dat de berichtgeving in de media te eenzijdig is? Deel je positieve nieuws met anderen!
[/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]
By |2017-01-10T16:20:00+00:002 september 2011|Geen categorie|16 Comments

16 Comments

  1. Anoniem 4 september 2011 om 14:49 - Antwoorden

    leuk stuk! ik kan me er helemaal in vinden. eenzijdige berichtgeving.. geen vrolijk nieuws meestal.

  2. Eric Snissaert 5 september 2011 om 10:21 - Antwoorden

    Heel goed stuk! Een bevestiging alweer dat de nieuwsmedia hoofdzakelijk teert op rampberichten en andere onheilspellende berichtgevingen. Blijkbaar leidt deze tot meer kijkcijfers, én dus ook meer reclameomzet. Je wordt er echt niet vrolijk van de laatste tijd. Wat voor een effect geeft dit op je ondernemersgeest?
    Reeds vorig jaar schreef ik hierover op m'n blog en waarschuwde voor het doorgaans opgeblazen negativisme, http://www.test2know.nl/in-de-ban-van-het-crisis-virus. Goed dat er ook tegengeluiden zijn die zorgen voor een wat evenwichtiger balans.

  3. Saskia Klomps 6 september 2011 om 08:49 - Antwoorden

    Goed stuk. Wel kritisch blijven, maar meer aandacht voor leuk en inspirerend nieuws. Geeft mensen positieve energie!

  4. Maxim Bange 6 september 2011 om 09:34 - Antwoorden

    Dank voor jullie reacties!
    Verwacht in toekomst meer over dit onderwerp.

    Namens het Boom Team,
    Maxim Bange
    http://bit.ly/BoomHomepage

  5. Tessa Smits 14 september 2011 om 13:26 - Antwoorden

    Helemaal mee eens, je mag wel kritisch zijn maar dan met oplossingen en vooruit kijken, wordt iedereen een stuk energieke en positiever van, ik probeer met onze expertcommunity (www.yeon.nl) hetzelfde te doen, innovatie, kennisdelen met als doel een betere wereld, wordt ik elke dag weer blij van 😉

  6. Anoniem 20 september 2011 om 19:21 - Antwoorden

    Inderdaad, eindelijk een bericht waar ik op zat te wachten,ik laat dan ook de derde dinsdag in september geruisloos aan me voorbij gaan, zonder er een woord van meete krijgen, ik ben het zo beu.
    Hoe verwacht men met al deze negatieve berichtgeving uit een crisis te komen? Broekriemen aantrekken, bezuinigen hier bezuinigen daar, dit geeft de economie geen slinger, focus op positiviteit hebben we nodig. Ipv ons te richten op wat we allemaal moeten laten en niet kunnen (waar we overigens natuurlijk niet omheen kunnen) moeten we ons richten op de lichtpunten, waar worden we met zijn allen wél beter van, wat kunnen we wél. Negatieve berichtgeving voedt de crisis alleen maar, mensen worden angstig en voorzichtig. Kritische berichtgeving helemaal voor, maar wel op een positieve manier. A positive mind feeds positive intentions feeds creativity. Oplossingsgerichtdenken kan alleen vanuit positiviteit!
    Iedereen bij Boom, wat super dat jullie dit initiatief nemen, een heerlijk frisse wind en ik word er vrolijk van!

  7. Crisismoe.nl 31 december 2011 om 10:08 - Antwoorden

    Helemaal mee eens. Het is de reden dat ik de site crisismoe.nl begonnen ben.

  8. Tony de Bree 31 december 2011 om 16:12 - Antwoorden

    In het kader van mijn @2urigewerkdag heb ik net als jij o.a. het lezen van de krant gestopt. En nog een paar andere dingen en mensen……

    Waaronder wqe, wqsm en wqbs. En dagelijks meedoen met de innovatieve tsunami van de nieuwe online rijken. Mijn tip voor 2012? Stoppen met het kopen van boeken a la Connect en het bijwonen van dure masterclasses. En gewoon leren online en offline van mensen die het echt maken. Prettige dagen. Tony

  9. Anoniem 1 januari 2012 om 11:15 - Antwoorden

    Helemaal mee eens! Ik was het ook zat en ben een site begonnen.

    In 2012 met nog meer positieve zaken!

  10. Anoniem 19 januari 2012 om 15:52 - Antwoorden

    U kunt ook de site http://www.vrekkenpagina.nl raadplegen. In plaats van te zeuren gaan ze daar gewoon de crisis te lijf. Niet zuerne maar doen. Praktische tips. Leuk geschreven

  11. Boom Werving en Selectie 20 januari 2012 om 09:59 - Antwoorden

    Bedankt allemaal voor jullie oprechte reacties!
    Ik heb gemerkt dat veel mensen Crisismoe zijn. Ik verwacht binnenkort een aanvullende blog hierover te ontwikkelen bijv, Crisismoe part II. Wellicht over wat wij bij Boom hebben gedaan om uit de crisis te komen.
    Het zou mooi zijn als ook andere mensen, die zich in een crisis bevinden, hun voordeel hiermee kunnen doen. Ik ben benieuwd jullie behoefte op dit gebied zodat ik hier op in kan gaan in de volgende blog. Reacties en suggesties zijn daarom van harte welkom.
    To be continued.

    Vriendelijke groeten, Susanne

  12. Nancy Peeters 20 januari 2012 om 14:17 - Antwoorden

    Soms heb je slecht nieuws even nodig als reminder dat je iets bij moet sturen. Het kan dus ook nuttig zijn.

    Het ongelukkige van slecht nieuws is dat het meer de aandacht trekt én harder aankomt dan goed nieuws. Als je je adverteerders tevreden wilt stellen, is slecht nieuws brengen dus effectiever.

    Goed dat er ook af en toe iemand ons herinnert aan het goede nieuws. Dat is er ook en geeft energie.

    Bedankt voor je reminder!

    • Anoniem 26 januari 2012 om 13:06 - Antwoorden

      Beste Nancy, Dank voor je reactie!

      Denk je niet dat 'Goed Nieuws' op lange termijn effectiever is?

  13. Anoniem 20 januari 2012 om 16:02 - Antwoorden

    Klik hier voor een inspirerend filmpje over succes na tegenslagen: http://www.ere.net/2012/01/20/maybe-you-should-interview-for-grit-zest-and-self-control/

  14. Anoniem 24 januari 2012 om 18:18 - Antwoorden

    Ik kijk dan ook regelmatig op crisismoe.nl Leuk nieuws en boordevol tips Ga zo door!

  15. omzetstijging.nu 16 januari 2013 om 16:35 - Antwoorden

    Erg goed artikel. Wij geloven echter in positief nieuws. Omzet en winst hebben de ondernemers weer nodig! De consument echter moet wel voorzien worden van positief nieuws 😉

Laat een reactie achter