Facebook: de nieuwste trends

Begin februari was alweer de 13e verjaardag van Facebook. Met maar liefst 1,86 miljard gebruikers wereldwijd, waarvan 10,4 miljoen Nederlanders, is Facebook één van de grootste media. Het belangrijkste doel van Facebook? Samenhorigheid en vriendschappen. Nu, 13 jaar later, is dit nog steeds het voornaamste doel, maar het medium is tevens onmisbaar geworden voor bedrijven.

Iedereen kent de basis van Facebook wel. Toch blijven ze zich vernieuwen en zijn er de afgelopen maanden diverse veranderingen geweest. Benieuwd naar de nieuwste trends en ontwikkelingen? Lees dan vooral verder.

Video & livestreaming
Wat doe jij liever: een stuk tekst lezen of een leuk filmpje bekijken? Juist, een video bekijken. Tegenwoordig is video niet meer weg te denken. Momenteel wordt er wereldwijd alleen al op YouTube meer dan een miljard uur per dag naar video’s gekeken. Dit is sinds 2015 verdubbeld. Komende jaren zal video dan ook een nóg grotere vlucht gaan nemen.

Livestreams op Facebook worden steeds populairder. Het is een leuke manier om je doelgroep kennis te laten maken met je bedrijf of merk en de activiteiten hierachter. Sinds kort kun je via Facebook niet alleen livestreamen met je mobiele apparaten, maar ook via je desktop of laptop. Dit geeft meer stabiliteit en opties. In de toekomst sluiten wij ook de mogelijkheid om advertenties te koppelen aan livestreams zeker niet uit.

Messenger Day
De afgelopen maanden heeft Facebook een aantal nieuwe opties geïntroduceerd, waaronder Messenger Day. Met Messenger Day kun je de hele dag foto’s en video’s delen met je vrienden. Deze berichten kun je aankleden met teksten en stickers en verdwijnen na 24 uur. Snapchat bracht het idee op de markt, maar al snel werd dit gekopieerd door Instagram en WhatsApp. Facebook kon dus niet achterblijven. Deze optie is nog niet beschikbaar voor bedrijven. Wij zijn heel benieuwd of én wanneer deze optie beschikbaar komt!

Kwaliteit boven kwantiteit
Voorheen was het belangrijk dat je zoveel mogelijk berichten post op je pagina. Nu zijn het juist de pagina’s die minder berichten posten, een hoger bereik hebben. Plaats je één keer per week of minder, dan bereik je gemiddeld 15% van de volgers. Pagina’s die twee tot vier keer per week een bericht plaatsen, bereiken daarentegen maar 10% van de volgers. Post je één keer per dag een post, dan bereik je zelfs maar 8%.

Is je doel uiteindelijk zoveel mogelijk bereik? Breng je berichten dan terug naar maximaal vier per week. Zorg wel dat de kwaliteit van de content hoog is!

Adverteren wordt een must
Facebook werkt met diverse algoritmes, waardoor het niet vanzelfsprekend is dat jouw content bij al jouw volgers te zien is. Een andere reden is dat Facebook nog steeds blijft groeien en dus ook het aantal bedrijfspagina’s toeneemt. Dit zorgt er echter voor dat de kans om gezien te worden kleiner wordt. Wil je toch meer mensen binnen je doelgroep bereiken? Dan moet je toch echt gebruik gaan maken van advertenties.

Zoeken biedt nieuwe kansen
Wist je dat Facebook momenteel 2 miljard zoekresultaten per dag verwerkt? Dit biedt kansen om nog meer zichtbaarheid te creëren voor jouw bedrijfspagina. Wij verwachten dat het zoeken binnen social media alleen maar groter wordt en Facebook ongetwijfeld met de mogelijkheid zal komen om te adverteren binnen de zoekresultaten.

De trends en ontwikkelingen binnen Facebook zijn veelbelovend voor de toekomst. Zo zal adverteren bijna noodzakelijk worden om je doelgroep écht goed te bereiken en is video in 2017 onmisbaar. Dus, waar wacht je nog op? Verander je strategie en verbeter je social media inzet op Facebook! Hulp nodig? Weinig tijd? Bij Boom Your Business verbinden wij mensen met bedrijven via social media. Wij zorgen dat er content online komt die vooral visueel is, activeert en opvalt. www.boomyourbusiness.nl

 

Bronnen: Marketingfacts, Metro, Newcom en Smart Fanpage.

By |2017-04-24T16:53:07+00:0024 april 2017|Blog|0 reacties

Laat een reactie achter