Uit onderzoek is gebleken dat Instagram een medium is wat nog steeds een grote groei doormaakt. Momenteel zijn er 2,1 miljoen Nederlanders actief op het medium, waarvan 992.000 dagelijks. Met dit grote bereik is Instagram voor zakelijk gebruik zeer geschikt, maar hoe zet je dit op de juiste manier in? Om jullie op weg te helpen geven wij vier gouden regels voor succes op Instagram.

1. Maak een plan
Bedenk van tevoren goed welk verhaal je wil vertellen met Instagram. Maak een duidelijk plan en streef deze na. Belangrijk is dat je zorgt dat je kanaal duidelijk weergeeft wat je wil laten zien als bedrijf. Een goede start is een sprekende biografie en profielfoto.

2. Wat wil je laten zien?
Als je een foto maakt voor Instagram moet je vooraf al duidelijk vaststellen wat je wel en niet in de foto wilt. Wat je niet laat zien is net zo belangrijk als wat je wel laat zien. Ook hier geldt weer: het verhaal moet duidelijk zijn. Zorg voor dezelfde sfeer in de foto’s, zodat het een samenhangend geheel wordt.

3. Blijf consistent
Op Instagram moet je consistent berichten plaatsen. Drie belangrijke punten die hieronder vallen zijn de frequentie waarin je post, de tijd van de post en de tekst die je erbij zet.

4. Authenticiteit
Er zijn ontzettend veel gebruikers actief op Instagram. Tussen al deze gebruikers is het jouw doel om op te vallen. Dit doe je door uniek te zijn met je content.

Engagement creëren
Mensen volgen je door de content die je plaatst. Om volgers te krijgen helpt het om de juiste mensen te volgen en interactie met deze doelgroep op te zoeken. Ga het gesprek aan, laat zien dat je interesse hebt en tag mensen en bedrijven in je foto’s. Net als bij Twitter zijn op Instagram ook hashtags een goed middel om ontdekt te worden bij je doelgroep. Zorg wel dat je alleen relevante hashtags gebruikt. Kijk ook eens welke hashtags door de doelgroep worden gebruikt.

1, 2, 3, test!
Natuurlijk zal je eerst goed moeten testen wat de juiste manieren zijn voor jouw kanaal. Kijk goed wat wel en niet werkt en stuur waar nodig bij. Kijk ook eens hoe soortgelijke bedrijven het medium inzetten. Op het internet zijn nog honderden tips te vinden voor de beste inzet van Instagram. Toch zijn wij ervan overtuigd dat je eerst een goede basis moet hebben, voordat je dit verder goed kan doorvoeren.

‘’Een goed begin is het halve werk.’’

Kortom, de inzet van Instagram vergt net als andere social media kanalen veel tijd. Er zal eerst een plan moeten worden opgesteld en vervolgens zal er veel getest, gemeten en bijgesteld moeten worden voordat de inzet direct een succes is. Heb je hier geen tijd voor of wil je graag de social media uitbesteden? Wij maken graag een passend voorstel.

Sinds kort zijn wij ook gestart met de inzet van ons eigen Instagram kanaal. Volg jij ons al? @BoomYBusiness