Het belang van een waardevol netwerk voor je business
heb ik meer dan eens benadrukt. Door het
delen van gratis kennis zet je jezelf als expert neer, verkrijg je
nieuwe ideeën, kom je nieuwe mensen tegen en vergroot je uiteindelijk de kans
op extra omzet. Het persoonlijke in relaties lijkt de komende jaren een steeds belangrijkere rol te gaan spelen. Anders gezegd; vertrouwen is het
sleutelwoord van netwerken. Actief netwerken is dus behoorlijk zinvol maar ook
tijdrovend. 
In deze blog geef ik graag een aantal tips om
efficiënt een waardevol netwerk op te bouwen. Zoals de titel van dit blog al
doet vermoeden is efficiënt netwerken een combinatie van online en offline
netwerken. Online netwerken biedt zich bij uitstek voor een eerste kennismaking
en kan teleurstellingen voorkomen. Niets is immers zo vervelend dan twee uur in
de auto zitten naar een afspraak, om er vervolgens achter te komen dat je
gesprekspartner totaal andere verwachtingen heeft en een klik tussen jullie ver
te zoeken is. Een slimme, online voorselectie kan daaraan bijdragen. Een
voorbeeld: door het delen van interessante kennis kan wederzijdse interesse
ontstaan. Naar aanleiding van deze interesse en de daarop volgende online
conversaties kan een offline afspraak gemaakt worden. Het vooraf, online
kennismaken draagt bij aan een stukje verwachtingsmanagement. Na de fysieke
afspraak is het eenvoudig om het contact online in stand te houden.

Het netwerkproces in
drie fases
Maandelijks bezoek ik heel wat netwerkevents. Mijn
netwerkproces rondom events bestaat over het algemeen uit drie fases. Vooraf
probeer ik al te achterhalen welke mensen het event gaan bezoeken. Soms vind ik
deze informatie op de aanmeldpagina van het event, een andere keer kom ik er
via LinkedIn of Twitter achter. 
Met
interessante mensen leg ik via social media vooraf al contact. Ik nodig ze uit
om te linken en volg deze personen op Twitter. Een discussie over het onderwerp
van het event is bijvoorbeeld zo gestart. Vaak spreken we af om elkaar tijdens
het event even op te zoeken. Dit is vooral fijn bij evenementen waar je nog
geen mensen kent en waar je alleen naar toe gaat. Je bent in ieder geval
verzekerd van een leuk gesprek! Dit is ook meteen de tweede fase van mijn
netwerkproces; het real life netwerken tijdens het event zelf. Ik spreek de mensen
die ik vooraf online heb gesproken, maar probeer uiteraard ook nieuwe contacten
te maken. Een gesprek in real life is minstens zo belangrijk als online, gezien
maar liefst 70% van de communicatie via non-verbaal gedrag verloopt. Iets
waar bij online communicatie geen sprake van is. Ook tijdens het event zet ik
social media in. Via Twitter uit ik mijn gedachtes over het event en middels Vine geef ik mijn volgers een sfeerimpressie.
De derde fase van het netwerken rondom events vindt
ná het event plaats. Na afloop onderhoud ik het (nieuwe) contact online. Ik
bespreek bijvoorbeeld het event en deel interessante kennis. Deze derde fase,
het onderhouden van het contact, is vanzelfsprekend een doorlopend proces en
vindt grotendeels online plaats met de kans dat er in de toekomst (opnieuw) een
offline afspraak wordt gemaakt. Vaak komen er zoveel mensen naar een
netwerkevent dat het niet mogelijk is om iedereen te bespreken. Daarom vraag ik
achteraf altijd om de deelnemerslijst. Deze neem ik nog eens goed door om te
zien of ik nog interessante mensen heb misgelopen. Deze mensen stuur ik een
persoonlijk bericht via LinkedIn om alsnog kennis te maken.
Samenvattend bestaat het netwerken rondom netwerkevents voor
mij dus uit drie fases:
1.       Online
vooraf aan het event;
2.       Offline
gecombineerd met online tijdens het event;
3.       Achteraf
online en wellicht later nog eens offline.
Ik ben erg benieuwd naar jouw netwerkervaringen. Heb
jij ook een tip om efficiënt een waardevol netwerk op te bouwen? Laat het mij
online weten en wie weet kunnen we offline eens  verder sparren!

Klik hier voor mijn contactgegevens of mail me direct via susanne@boomyourbusiness.nl

Susanne van Boom – eigenaar Boom Your Business