Via Snapchat kun je op een creatieve manier in contact komen met je doelgroep via korte fotoberichten en live video’s. Met een maximum van 24 uur zijn de beelden tijdelijk te zien, maar dit geldt eigenlijk voor alle social media berichten. Toch doet Snapchat het heel anders dan ieder ander platform. Snapchat creëert een ‘’fear of missing out’’. Mensen die een account op Snapchat volgen willen de beelden bewust kijken, omdat het na 24 uur verdwijnt.

Een uitdaging is de content creatie. Content moet vlug en luchtig zijn en het liefst ook nog humor bevatten. Het gaat verder dan alleen pure promotie van het merk. Exclusieve content moet gedeeld worden, om de volgers nieuwsgierig te maken en houden.

Hieronder een aantal tips die kunnen helpen bij het zakelijk inzetten van Snapchat:
Tip 1: Spread the word. Je doelgroep moet jouw bedrijf toevoegen op Snapchat, dus laat al je volgers op andere kanalen weten dat je start en op welk account ze je kunnen vinden.
Tip 2: Trek nieuwe volgers door niet op ieder kanaal dezelfde content te plaatsen. Deel bijvoorbeeld een foto met daarbij: ‘’Wil je weten wat hier gebeurde? Kijk dan op Snapchat.’’
Tip 3: Geef bijvoorbeeld een exclusieve preview aan de eerste honderd volgers.
Tip 4: Aankondigingen en behind the scenes zijn perfect voor Snapchat.
Tip 5: Maak gebruik van geofilters.

Boom Your Event
Snapchat is ook voor evenementen een zeer interessant medium. Evenementen zijn, net als Snapchat, tijdelijke ervaringen. De ‘’fear of missing out’’ komt hier nog meer bij kijken, maar ook de opties als on-demand geofilters lijkt gemaakt voor de evenementenbranche. Deze filters zijn alleen te gebruiken op een bepaalde plaats en tijd. Met Boom Your Event verzorgen we met creatieve content en de nieuwste tools de online promotie van events. Snapchat is voor ons zeker een uitdaging om meer verbinding met de doelgroep te creëren.

Engagement is het sleutelwoord voor Snapchat, wat voor ons gevoel zeker een blijvertje is. Er zijn nog veel kansen en er zullen ongetwijfeld in de toekomst nog meer mogelijkheden met dit platform komen. Wij zijn in ieder geval heel nieuwsgierig en gaan zeker alle mogelijkheden testen.

Bronnen: Marketingsfacts, Eventbranche en Eventmanagerblog