Over social media zijn al boekenkasten en blogs vol geschreven. Hierbij delen we graag onze eigen ervaringen van de afgelopen vier jaar.

Aan de slag met social media
Bij Boom zijn we vier jaar geleden begonnen met LinkedIn. Ons doel: het (sneller) uitbreiden van ons netwerk. We benaderden kandidaten proactief voor een career opportunity. Wat we merkten? We werden beter zichtbaar als werving- en selectiebureau. Vaak leerden we zelfs al kandidaten kennen voordat ze überhaupt nadachten over een volgende carrièrestap. Dit is slechts één van de ontwikkelingen zoals beschreven in onze blog Recruitment 4.0.
Waarom is het zo leuk?
Wat we vooral ontdekten: het is geweldig om volop interactie te hebben met onze doelgroep. Een belangrijke reden om ons verder te verdiepen in social media. Het resultaat: een speciale LinkedIn-groep, die al snel ruim 200 leden telde, Samen Opnieuw Ondernemen. Via deze groep delen we onze nieuwsbrief, relevante artikelen, events, blogs etc. Daarnaast peilen we regelmatig de behoefte van onze doelgroep, bijvoorbeeld via discussies of een LinkedIn-poll. We laten zien waarmee Boom zich bezighoudt. En dat delen we ook in andere LinkedIn-groepen, via Twitter, in deze blog en op onze Facebook-fanpage. Dit was destijds mijn eerste blog. Inmiddels hebben we ons eerste Boom Event “Het Nieuwe Ondernemen” geheel georganiseerd via social media. We zijn ondertussen alweer een stuk verder. We hebben gemerkt dat je het beste resultaat bereikt door tegelijkertijd verschillende socialmedia-tools in te zetten. Zo creëer je dwarsverbanden en dit maakt je als organisatie nog beter zichtbaar.

Tegen welke vragen en problemen liepen we aan…
Benieuwd en enthousiast als ik was, speurde ik verder. Ik verdiepte me in socialmedia-trainingen. Al gauw voelde ik me overspoeld door alle informatie over diverse socialmedia-tools. Ik zag door de bomen het bos niet meer. In mijn ogen is dit de grootste valkuil van een socialmedia-training: je bent enorm onder de indruk van alle mogelijkheden, maar de volgende dag kom je er door je drukke agenda niet meer aan toe. Het ontbreekt je simpelweg aan tijd. Of aan relevante ICT-kennis.
… en hoe losten we ze op?
We wilden het fenomeen social media handen en voeten geven. Er concreet mee aan de slag gaan in onze dagelijkse praktijk. Het succesvol toepassen, met zichtbaar effect. Hoe? Door samen te werken met een specialist, die met al onze medewerkers socialmedia-opdrachten ging uitvoeren. We hebben van social media een vast onderdeel van onze bedrijfsvoering gemaakt. Uiteindelijk hebben we steeds meer socialmedia- en ICT-specialisten aangenomen, waarbij we telkens alle krachten en kennis bundelen.
Vier jaar social media: de resultaten
Wat heeft vier jaar actief zijn op social media ons opgeleverd? Veel plezier, nieuwe kennis en waardevolle contacten. Een kleine greep uit de resultaten:
  • 11.000 pageviews op onze blog
  • Meer websitebezoek: van 20 naar 100 bezoekers per dag
  • Groter (online) netwerk: een groei van 300%
  • Alle plaatsingen realiseren we tegenwoordig via social media
  • Abonnementen landelijke vacaturebanken/cv-databanken opgezegd
  • Maximale naamsbekendheid
Ondernemen en social media: de voordelen
Social media vormt geen doel op zich, maar een middel. Geen wondermiddel, maar een instrument om je huidige activiteiten te versterken. Wat een uitgebalanceerde inzet van social media je bijvoorbeeld kan opleveren? Het uitvoeren van je bedrijfsstrategie en het realiseren van je organisatiedoelen raken in een stroomversnelling. Dat geldt zeker voor kleine tot middelgrote organisaties (zonder eigen communicatieafdeling). Voor hen vormt social media een laagdrempelige en voordelige manier om effectief met hun doelgroep te communiceren. Als vast onderdeel van je bedrijfsvoering is social media uitermate geschikt voor:
               
– profileren van je organisatie op een efficiënte, nieuwe manier
– interactie met je doelgroep
– werven van nieuwe opdrachtgevers
– recruiten van nieuwe medewerkers
– opdoen van nieuwe ideeën    
Delen is vermenigvuldigen
Dankzij de kracht van social media is het nieuwe ondernemen voor mij veel inspirerender, inhoudelijker en relevanter geworden. Waarom? Ik vind het leuk om mijn passie te delen. Door de gerichte inzet van social media kan ik een nog beter contact met mijn doelgroep realiseren. Mijn diensten kan ik continu doorontwikkelen op basis van nieuwe vragen en wensen. Ik ben heel gelukkig in mijn werk, omdat ik mag werken met fantastische collega’s en samenwerkingspartners. Overigens allemaal gevonden via social media!
Boom Social Media
We merken dat veel organisaties behoefte hebben aan concrete ondersteuning op het gebied van social media. Daarom hebben we onze expertise vertaald in een nieuwe dienst: Boom Social Media. Wil je weten wat de inzet van social media voor jouw organisatie kan betekenen? Neem dan contact op met Susanne van Boom: 0172 – 50 75 33.
Ten slotte zijn we benieuwd naar jóuw ervaring en inzichten. Wat beweegt jou bij het gebruik van social media? Hoe zet jij het middel in voor het bereiken van je (bedrijfs)doelen? En wat heb je daarvan geleerd? We horen het graag!