‘Nederlandse organisaties pionieren nog met de inzet van social media’. Dat blijkt uit een recent onderzoek
van KPMG: ‘social media – het speelkwartier is voorbij’. Van de 238
deelnemende managers en bestuurders, geeft 52% aan social media nog niet
bedrijfsmatig toe te passen. Van deze groep meldt 34% social media niet
relevant te vinden voor hun sector.

De
opmars van social media zet echter gestaag door. De transparantie,
interactie, het eenvoudig kunnen maken van verbindingen en creëren van
groepen, maken dat steeds meer bedrijven de pioniersfase inmiddels zijn
ontstegen. Het rapport vermeldt de online activiteiten van o.a.
Unilever, Achmea, Bijenkorf en Delta Lloyd. De zakelijke inzet werkt in
twee richtingen: als bedrijf kan je informatie zenden (organization
output) en informatie verzamelen (customer input) via de, overwegend
gratis, tools van de nieuwe media. Niet deelnemen binnen deze digitale
omgeving kan betekenen: niet gevonden worden.

Bent u ook toe aan een volgende stap na de pioniersfase?

Onderstaand 10 Tips op weg naar een bedrijfsmatige toepassing van social media:

1. Google uw eigen bedrijf en vergelijk de vindbaarheid en presentatie met die van uw belangrijkste concurrenten

2. Besteed net zoveel aandacht aan uw digitale bedrijfsidentiteit als aan uw fysieke bedrijfsidentiteit

3. Maak uw website interactief, persoonlijker, visueel aantrekkelijker en toon uw social media activiteiten

4. Zorg voor een heldere social media strategie en veranker deze in uw bedrijfsstrategie

5. Vergroot uw online naamsbekendheid, herkenbaarheid en toegankelijkheid

6. Deel kennis, wees behulpzaam, communiceer, investeer in relaties en word online autoriteit binnen uw vakgebied

7. Breng uw online doelgroep in kaart

8.
Bepaal waar uw doelgroep zich online bevindt, maak contact,
vergroot uw netwerk en zorg dat de doelgroep haar online netwerk gaat
inzetten

9. Luister naar- en discussieer met uw
online doelgroep (durf de dialoog aan te gaan), voor een optimale
afstemming van uw dienstverlening op de behoeften van uw doelgroep

10. Zorg voor een onderlinge afstemming van uw online- activiteiten en stem deze zorgvuldig af met uw offline- activiteiten

Assistentie nodig?

Neem contact op met Vincent van der Veen:
vincent@boomyourbusiness.nl

www.boomyourbusiness.nl