Sterke merken vertellen oprechte verhalen

Waarom bestaat jouw bedrijf? En wat verander jij in de
markt? Bij veel ondernemers leiden deze vragen tot een eindeloze uitleg over de
kwaliteit van de producten, maar blijft een daadwerkelijke drijfveer uit.
Waarom is dat zo? De kunst van storytelling
is immers zo oud als de mensheid.

Goede storytelling versus
oprechte storytelling

Veel organisaties zijn de afgelopen jaren bezig met storytelling,maar er is een verschil
tussen goede storytelling en oprechte
storytelling. Goede storytelling staat gelijk aan een goed
verhaal. Het spreekt aan, blijft hangen en zorgt voor een bepaald gevoel.
Oprechte storytelling is een verhaal
dat komt uit de kern van de organisatie. Een verhaal vanuit passie, drijfveren
en vakmanschap. Deze vorm maakt het mogelijk om klanten merkambassadeurs voor
het leven te maken.

Oprechte storytelling: spijkerbroeken uit
Cardigan

Een mooi voorbeeld van
oprechte storytelling is het verhaal van
broekenmerk Hiut Denim. Dit merk
bracht de kunst van het maken van de spijkerbroek terug naar Cardigan. Dit
dorpje in Wales stond ooit bekend om zijn jeans, tot de fabriek uit het dorp
verdween en daarmee ook een lange traditie van vakmanschap. Het verhaal van Hiut Denim is sterk in z’n eenvoud:
“We make jeans. That’s it. Nothing else. No
distractions. Nothing to steal our focus. No kidding ourselves that we can be
good at everything. No trying to conquer the whole world. We just do our
best to conquer our bit of it. So each day we come in and make the best jeans
we know how. Use the best quality denims. Cut them with an expert eye. And then
let our ‘Grand Masters’ behind the sewing machines do the rest.”



Goede storytelling:
Apple

Steve Jobs presenteerde Apple aan een breed publiek zoals niemand anders dit had kunnen doen.
Maar kijk naar het merk Apple, hoe authentiek is dat nog?
De presentatie van Apple-producten doet je geloven dat ze
echt verschillen van producten van de concurrentie. Toch wijst de praktijk uit
dat Apple met name goed inspeelt op het gevoel van de klant. Dit is een voorbeeld van
goede storytelling met helaas weinig
authentieke waarde.

Visuele weergave van jouw verhaal

Een onderscheidend verhaal blijft hangen. Toch neemt niet iedereen de tijd om een verhaal te lezen. Daarnaast is veel content tegenwoordig visueel. Denk daarom aan de mogelijkheden van filmpjes en foto’s om jouw beleving mee over te brengen. Het onderstaande filmpje van Johnnie Walker is visueel zeer sterk. 

Storytelling voor
jouw bedrijf?

Iedere organisatie heeft een eigen verhaal. Ook die van jou!
Ga op zoek naar de kern van jouw organisatie om medewerkers en klanten te
inspireren en te raken. Hoe menselijker en tastbaarder het verhaal is, hoe meer
het verhaal aanspreekt.

Ben jij nog zoekende naar je echte drijfveer of wil je eens
sparren over jouw verhaal dan helpen we je graag verder. Onze tip: vertel een
oprecht verhaal!

– Geschreven door Bas, social media medewerker bij Boom Your Business.

By |2017-01-10T16:19:59+00:0027 februari 2014|Geen categorie|0 reacties

Laat een reactie achter