Digitaal
leven

Het moderne web biedt volop mogelijkheden om de
gebeurtenissen die in het dagelijks leven plaatsvinden vast te leggen. Sinds de
opkomst van Facebook zijn er verschillende social media gelanceerd die voor ieder wat wils bieden. De niche lijkt een succesformule.
Een van mijn favoriete sociale platforms is Instagram. Het platform biedt de
gebruiker de mogelijkheid foto’s, voorzien van een filter, te delen met
volgers. Je wordt vrij gelaten in creativiteit. Voorbeeld (klik om te bekijken):

Wat is fijn aan Vine?

Op diezelfde creativiteit gooit het dochterplatform van Twitter, Vine, een schepje. Berichten op Twitter (Tweets) bestaan maximaal uit 140 tekens. Deze less is more filosofie van Twitter wordt ook nageleefd op Vine. Doordat de gebruiker filmpjes van maximaal zes seconden kan plaatsen in een loop, een filmpje dat zichzelf herhaaldelijk afspeelt, wordt de gebruiker uitgedaagd creatief te zijn.

The winner is…

De mate van creatieve uitdaging maakt dat Vine en Instagram met elkaar zijn
gaan concurreren. In juni 2013 heeft
Instagram de functie cinegram geïntroduceerd.
Dit bood het wereldwijde gebruikersbestand van 130 miljoen de mogelijkheid om naast
foto’s ook filmpjes te plaatsen. Op de vraag “welke van de twee platforms biedt in zakelijke zin het meeste voor
organisaties?
”, is geen eenduidig antwoord te geven. Is het niet
belangrijker om te kijken wat de verschillen tussen de gebruikers van beiden
platforms zijn en op basis daarvan te beslissen welk platform de meeste
aansluiting biedt bij jouw doelgroep? Denk daarbij ook aan de functionaliteiten
van het platform. Het belangrijkste verschil tussen de platforms is de lengte
van de filmpjes. Bij Vine is dit zes seconden en bij Instagram vijftien
seconden.

Beiden platforms lenen zich om de content elders te
delen op het net. Video’s kunnen doormiddel van een embed worden geplaatst op website of weblog. Houdt bij promotie
bijvoorbeeld in gedachte dat zowel Vine als Instagram als podium gebruikt kan
worden. Het gaat om de likeability van de post, niet van het product of de
dienst. Gebruik daarom de mogelijkheden die beide platforms bieden om creatief
te zijn.

Voorbeelden en een infographic vind je hier.
Kent u voorbeelden van geslaagde posts van organisaties op Instagram of Vine? Deel ze met ons via Twitter of Facebook. Een opmerking plaatsen kan natuurlijk ook!
– Geschreven door Cliff, social media specialist bij Boom Your Business

v:* {behavior:url(#default#VML);}
o:* {behavior:url(#default#VML);}
w:* {behavior:url(#default#VML);}
.shape {behavior:url(#default#VML);}