Visuele Storytelling met Social Media

Je kent het wel. Je komt thuis van een harde dag werken, ploft neer op de bank en speurt via je smartphone nog even het laatste nieuws op social media. En wat valt het meeste op? De berichten met visuele beleving. Visuele content kan je op meerdere manieren inzetten en is een effectief middel om je doelgroep te bereiken. Één van de manieren is het toepassen van visuele storytelling. En juist daar wil ik wat dieper op ingaan.

Visuele storytelling

De toepassing van visuele storytelling zorgt ervoor dat je bedrijf of product de lezer prikkelt om sneller actie te ondernemen. Je zult zien dat je met deze berichten meer likes, retweets, link clicks en reacties zal krijgen. Het logische gevolg is dat je berichten een groter bereik krijgen, waardoor je netwerk flink zal groeien.

Vandaag de dag bevat social media een dagelijkse stortvloed aan berichten. Juist daarom is het van belang dat je berichten opvallen en een connectie maken met de lezer. Dankzij het gebruik van tekst met een foto, visual, illustratie of video schep je sneller een band met de potentiële lezer waardoor ze jou gaan herkennen. Wat misschien nog belangrijker is, is dat je ze niet zal vervelen met droge content.

Het kanaal

Voordat je begint met het gebruiken van de juiste visuele content, zorg je eerst dat je social media kanaal op de juiste manier is ingericht. Een passende omslagfoto en profielfoto is een logisch begin en doe je om je bedrijf / product kracht te geven. Als voorbeeld kan je kijken bij de profielpagina’s van grotere bedrijven (zoals KLM, ING of Nike), waarmee het product gelijk in de juiste sfeer is gezet.

Je kan meerdere kanalen gebruiken voor visuele storytelling en elk kanaal heeft zijn eigen krachten. Twitter is kort en vluchtig waardoor je mensen snel kan informeren wat er in en rondom een bedrijf gebeurd. Je zal sneller voor deze berichten naar de persoonlijke content en vluchtige boodschappen gaan. Facebook kan je gebruiken om meer op je berichten in te gaan, dat geldt ook voor het beeld. Mensen nemen op Facebook meer de tijd om je content door te nemen, hier kan je dus qua beeld ook meer op inspelen.

Bij Instagram draait het voornamelijk om het beeld zelf wat een hoofdrol speelt bij de visuele storytelling. Weinig bedrijven realiseren nog dat ze ook dit social media kanaal effectief kunnen inzetten. Net als Twitter gebruikt Instagram ook hashtags, waardoor je berichten een effectief bereik krijgen en potentieel een nieuwe doelgroep benaderd.

Gebruik daarom visuele storytelling om je online zichtbaarheid te vergroten.

By |2016-02-11T16:55:43+00:004 februari 2016|Blog|1 reactie

Eén reactie

  1. Henk Jan van Harten 1 maart 2016 om 09:52 - Antwoorden

    Hallo Susanna, leuke blog, helemaal mee eens. Daarom zijn we in 2009 begonnen met Broadcast your Business – video en visual stories. Een selectie van ons werk staat op http://www.broadcastyourbusiness.nl

Laat een reactie achter